Sunday, February 11, 2018

FISH & CHIPS




sabar itu separuh dari iman


Assalamualaikum,

Sebelum berkongsi resepi iaitu Homemade Fish & Chip, hari ni saya berkongsi dahulu tentang kelebihan orang-orang yang sabar.

Pertama: Diampunkan Dosa Untuknya

Sayyidatina Aishah ada berkata, bahawa baginda Rasulullah SAW ada bersabda yang bermaksud: "Tidak menimpa ke atas seorang mukmin satu kecelakaan, biarpun duri,ataupun lebih daripada itu, melainkan Allah akan menggugurkan dengannya satu dosa." (Hadis riwayat Bukhari dan Muslirn)


Kedua: Allah merasa malu kepadanya Semasa Dineraca Timbangan Dan Membuka Catatan Untuknya Di Akhirat 


Berkata Anas ra. bahawasanya Nabi SAW bersabda maksudnya : ”Allah telah berfirman:

'Jika Aku menimpakan suatu mushibah ke atas salah seorang hamba-Ku pada badannya, atau hartanya, atau anaknya, lalu dia menerima mushibah itu dengan penuh kesabaran, nescaya di hari kiamat Aku malu akan menegakkan baginya neraca timbangan atau membuka buku catatan amalnya.” (Hadis riwayat Qudha’i, Dailami, Hakim dan Tirmidzi) - hadis qudsi.



Ketiga: Allah SWT Ingin Mendengar Sendiri Ucapan Hamba Yang Di Uji-Nya

(mukmin tersebut sentiasa memuji-muji kebesaran Allah SWT dengan dia bersabar dan tidak mengeluh)
Berkata Abu Umamah ra. bahwasanya Nabi SAW bersabda maksudnya : ”Allah telah berfirman: 'Wahai malaikat-ku. Pergilah kepada hamba-Ku, dan timpakan ke atasnya bala'. Maka para malaikat pun menimpakan bala ke atasnya dan orang itu memuji Allah. Para malaikat lalu kembali mengatakan, 'Wahai Tuhan kami ! Kami telah menimpakan atasnya sebagaimana yang Engkau perintahkan'. Berfirman Tuhan: 'Kembali semula kepadanya, Aku ingin mendengar apa katanya'.” (Hadis riwayat Thabarani) - hadis qudsi.


Keempat: Dibebaskan Dari Seksa Api Neraka

Dari Abu Hurairah ra. bahawasanya ia bersama dengan Rasulullah SAW menjenguk orang yang sakit kerana demam, lalu Rasulullah SAW. bersabda maksuanya : “Bergembiralah, kerana Allah telah berfirman: 'Itu adalah api-Ku, yang Aku kuasakan terhadap hamba-Ku yang mukmin di dunia agar menduduki (sebagai pengganti) bagian apinya di akhirat'.”

(Hadis riwayat Ibnu Majah) - hadis qudsi.

 
 Kelima: Diberikan Kesihatan Yang Lebih Baik Dari Sebelumnya
Dari Abu Hurayrah r.a., bahwasanya Rasulullah SAW. bersabda maksudnya : “Berfirman Allah Ta’ala: 'Apabila Aku menimpakan bala ke atas hamba-Ku yang mukmin, lalu ia bersabar (atas penderitaan itu), tiada ia mengadu atau mengeluh kepada pengunjung-pengunjungnya, nescaya akan Aku lepaskan dia dari tahanan-Ku (penderitaan itu), kemudian Aku tukarkan dagingnya dengan daging yang lebih baik, dan darahnya dengan darah yang lebih baik, sehingga ia dapat bekerja semula (yakni: setelah semua dosa dan kesalahan yang lalu Allah ampunkan semuanya)'.”


SEMOGA MEMBERI MANFAAT



FISH & CHIP 

Bahan-bahan:-

Kepingan ikan dowry secukupnya
1 biji telur
Sedikit terpung gandum 
Sedikit tepung jagung
Garam
Lada hitam - ditumbuh halus
Bread crumb
Minyak untuk menggoreng

Fries - digoreng
Hirisan timun
Hirisan carrot

Cara-cara:-

1. Bersihkan fillet ikan dowry, pastikan kering. Jika tak kering nanti ikan akan terlalu lembik dan tidak masak
2. Celupkan ikan dowry ke dalam campuran tepung jagung dan tepung gandum yang telah dicampurkan dengan garam dan lada hitam.
3. Tepuk-tepuk sedikit.
4. Celupkan pula ikan dowry ke dalam telur dan kemudian ke dalam bread crumb.
5. Panaskan minyak dan goreng sehingga garing. Angkat





No comments:

Post a Comment